Verkkopeliyhdistys Insomnia ry

Verkkopelaamista vuosituhanteen vaihteesta

Yhdistyksen toiminta juontaa juurensa vuoteen 2002, jolloin ryhmä verkkopeleistä kiinnostuneita opiskelijoita järjesti Porissa pienehkön verkkopelitapahtuman nimellä Lanit@PSYL. Tapahtumapaikkana oli tuolloin Porin Suomalaisen Yhteislyseon liikuntasali. Onnistunut Lanit@PSYL antoi valmiudet järjestää suuremman tapahtuman, josta lopulta muotoutui perinne ja nykyään hyvin tunnettu verkkopelitapahtuma Insomnia. Tapahtuman kasvaessa ja toiminnan vakiintuessa yhdistyksen perustaminen oli järkevä vaihtoehto, ja yhdistyksen nimeksi muotoutuikin nimikkotapahtumansa mukaisesti Verkkopeliyhdistys Insomnia ry.

Insomnia-tapahtumat ovat olleet suurten verkkopelitapahtumien pioneereja Porissa. Pienestä n. 30 konepaikan tapahtumasta on kasvanut jo valtakunnallisessakin mittakaavassa suuri, usean sadan konepaikan verkkopeliareena. Tänä päivänä Insomnia on vakiinnuttanut asemansa Suomen johtavien verkkopelitapahtumia järjestävien tahojen keskuudessa. Järjestämme vuosittain Porissa koulujen syyslomalla verkkopelitapahtuman Insomnia-nimellä ja tämän lisäksi teemme aktiivisesti yhteistyötä ympäri vuoden muiden tapahtumaorganisaatioiden kanssa. Tapahtumamme luonne on vuosien saatossa muotoutunut monipuoliseksi, rajat rikkovaksi verkkopelaamisen, digitaalisen kulttuurin ja perinteisen kulttuurin yhdistäväksi spektaakkeliksi.

Vahvaa satakuntalaista teknologiaosaamista

Yhdistyksemme on tullut vuosien saatossa tunnetuksi tavastamme hyödyntää erilaisia teknologiaratkaisuja toiminnassamme. Tapahtumien verkko- ja palvelintoteutukset ovat verrattavissa yritysmaailman ammattimaisiin tietoverkkopalveluihin ja esimerkiksi rfid-tunnisteet ovat tapahtumissamme arkipäivää.

Laaja yhteistyöverkosto

Insomnian ympärivuotisen toiminnan yhteistyökumppaneina on merkittävä joukko niin kaupallisia yrityksiä, tapahtumayhdistyksiä kuin eri koulutusasteiden oppilaitoksiakin. Pidämme kiinni onnistuneesta yhteistyöstä, tästä ovat osoituksena vakiintuneet yhteistyökumppanit.

Oppilaitosten puolella yhteistyökumppaneitamme ovat muun muassa monivuotinen pääyhteistyökumppanimme Satakunnan ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto ja Porin ammattiopisto. Yrityspuolella kumppaneitamme ovat muun muassa DNA ja Prizztech.

Sosiaalista nuorisotoimintaa ympäri vuoden

Insomnia toimii ympäri vuoden yhteistyössä useiden eri verkkopelitapahtumien kanssa. Vuosittain järjestettävä, Suomen suurimpiin verkkopelitapahtumiin kuuluva Insomnia-pelitapahtuma on luonnollisesti yhdistyksemme toiminnan näkyvin osa. Tapahtumamme tarjoavat turvallisen ympäristön myös perheen nuoremmalle pelaamista harrastaville sukupolvelle, sillä Insomnia-tapahtumat ovat täysin päihteettömiä. Insomnia-tapahtumat ovat sosiaalista hauskanpitoa positiivisessa hengessä!